Øyvind Angeltveit har spilt revy i over tretti år. Som mentor i Revydoktoren skal han hjelpe revygrupper til å skrive bedre revytekster. Foto: Norsk Revy/Marte Fløan Beisvåg.

Det er vanskelig å skrive et godt revynummer, men man må aldri skremme folk fra å prøve.

Det mener Øyvind Angeltveit, som er en av tre mentorer i Revydoktoren, mentorprogrammet som arrangeres i Viken neste år. Søknadsfristen er 15. november.

Les mer: Revydoktoren kommer til Viken.

Øyvind har spilt revy i over tretti år og har skrevet mange revytekster i løpet av disse årene. Det kommende året skal han, sammen med Andreas Gregersen og Trond Hansen, hjelpe tre utvalgte revygrupper til å bli bedre tekstforfattere.

Vær åpen for ideer
Angeltveit har selv vunnet pris på Norsk Revyfestival. I 1988 vant han Beste sceneprestasjon med nummeret «Bedriften og vi».
Angeltveit har selv vunnet pris på Norsk Revyfestival. I 1988 vant han Beste sceneframføring med nummeret «Bedriften og vi». Foto: Namdalsavisa.

Man vet aldri når ideen til det neste revynummeret dukker opp. Derfor er Øyvind Angeltveit alltid på jakt, og mobilen er et viktig verktøy. Der noterer han ned alt han kommer på.

– Det kan være en rar setning jeg hører på radioen, eller en pussig person som kommer inn på kafeen vi sitter på nå, sier han mens han ser seg rundt i lokalet.   

Aviser er også en god kilde til inspirasjon. Om en revygruppe bruker en halvtime på å vri og vende på det man leser vil man stort sett alltid finne noe å jobbe videre med.

– Den biten er ikke så vanskelig som folk tror, det ligger ofte rett foran nesa på deg, forteller Angeltveit, som oppfordrer tekstforfattere til å være åpen for alt i idéfasen.

Hans viktigste tips til folk som vil skrive bedre tekster, er å ikke blokkere for det som potensielt er et godt revynummer.  

– Ikke tenk at noe ikke er morsomt nok. Veldig ofte er det ikke det, men sjansen er der. Derfor må man aldri forkaste en idé før man har fått utforsket den.  

Les mer: Dette er revydoktorene i Viken.

Vanskelig å få nei

Angeltveit har lang fartstid i revymiljøet. Han var blant annet med på å starte Lompelandslaget i 1987, og har i løpet av sin karriere spilt revy på scener over hele landet.

Selv om han er en erfaren tekstforfatter, som også leverer tekster til profesjonelle, synes han det er vanskelig å skrive gode revynummer.

– Det vanskeligste er kanskje å bli refusert. Å få nei fordi humoren min ikke treffer med deres humor, eller fordi det ikke fungerer for den som skal framføre teksten, sier han.

Han legger til at revy er en kunstart og da skal det være litt vanskelig.

– Å skrive et godt revynummer er som å skrive en hitlåt; det er ikke alltid man treffer, men man må aldri skremme noen fra å prøve, sier den rutinerte revyaktøren.

Elsker det absurde

Et godt revynummer, ifølge Angeltveit, kommuniserer med publikum. Det etablerer hvor man er, har en utvikling og et godt sluttpoeng. Men han har også en forkjærlighet for nummer som er så originale at det i seg selv er overraskende.

– Nå sier jeg imot meg selv, men jeg elsker nummer som er så absurde at man nesten ikke vet hvor man er, som er så rare at man bare må le av det.

Da han satt i juryen i NM i revy 2017 på Norsk Revyfestival falt han for Lånkerevyens «Auds garn og jarn», spilt av Pål Thyholt og Tomas Woldseth. Han mener nummeret utfordrer oppfatninger om hvordan revy skal spilles.

– Måten de spiller nummeret på er absurd. De spiller teksten frontalt, hele tiden vendt mot publikum, noe som er rart og overraskende, sier han.  

Se nummeret som vant Årets revynummer i NM i revy 2017 under.

Som mentor i Revydoktoren setter Øyvind Angeltveit den gode teksten høyt, men han kommer også til å fokusere på improvisasjon, lek og moro.

– Det skal jo først og fremst være gøy.

Vil du være med i Revydoktoren? Da må du søke innen 15. november. Les mer her.

Søk på Revydoktoren